Kilde; Bygdeposten
https://www.bygdeposten.no/stolpejakt-pa-historisk-grunn-svart-spennende-samarbeid/s/5-10-814939
GLEDER SEG: Frode Brokhaug, Gotfred Rygh og Eva Gundersen gleder seg til historisk stolpejakt i Geithus.
Foto: Modum O-lag
Har du lurt på hva det gamle lokomotivet gjør ved Geithusfoss, eller har du fundert over hvor Christian Skredsvig egentlig vokste opp. Nå kan du få svaret ved å gå Stolpejakten.
Modum O-lag, Geithus Velforening og Modum historielag går sammen og arrangerer Stolpejakten på kartet som har fått navnet «Historiske Geithus».
Det melder de tre i en felles pressemelding.
Kartet blir tilgjengelig for alle som jakter stolper via appen 1. juni, og her er det mye som kan oppleves. Alt fra Bjellegeita på Union via Christian Skredsvig til historien om Geithus samvirkelag.
– Jeg synes Stolpejakten er spennende, og hadde lyst til å utforske muligheten for å få fram historien knyttet til bestemte steder i Geithus, sier Frode Brokhaug i Geithus velforening.
Inviterte til samarbeid
Han er altså mannen som hadde ideen, og valgte å kontakte Modum historielag og Modum O-lag.
– Geithus har mange spennende steder med like spennende histore. For oss i historielaget er det en glede å kunne dele dette med enda flere, sier Eva Gundersen i historielaget.
– For oss er dette et svært spennende samarbeid. Vi ønsker å nå ut til flest mulig med Stolpejakten. Dette er et svært godt folkehelsetiltak, og kan vi toppe det med lokalhistorie, kan det knapt bli bedre, sier Gotfred Rygh i Modum O-lag.
Historien
Det unike med dette kartet er at hver enkelt stolpe har en historie å fortelle. Velforeningen og Historielaget har sammen valgt hvor stoppene skal plasseres, og sistnevnte har sørget for historisk info om stedet.
Når du kommer til hver enkelt stolpe og scanner den, kan du trykke på «Mer info» og få opp historisk informasjon.
15 stolper
Totalt blir det satt ut 15 stolper i Geithus fra og med 1. juni. Stolpene er tilgjengelig ut oktober måned og tall fra tidligere år gir grunnlag for å tro at tre-fire tusen personer vil besøke stolpene i løpet av sesongen.
Stolpene er i all hovedsak plassert i sentrum av Geithus, med et par unntak.
– Når det først skal være historisk stolpejakt, må vi nesten ha en stolpe ved helleristningene. Særlig eldre kan nesten ikke historien bli, sier Brokhaug med et smil.
Mange kart
Modum O-lag er allerede godt i gang med årets Stolpejakt. Fire andre kart er klare: Vikersund sentrum, Tangen, Åmot sentrum og Gapahuken ved Buskerud skole.
Seinere i sommer kommer også stolper ved Butjern.
Kilde: Bygdeposten
https://www.bygdeposten.no/stolpejakt-pa-historisk-grunn-svart-spennende-samarbeid/s/5-10-814939
